Συνέντευξη του αγιογράφου Χρήστου Γαλανόπουλου στον periigitis.gr

WP_20151003_006Συναντήσαμε και συνομιλήσαμε σε μια πολύ ζεστή και φιλική ατμόσφαιρα με τον αγιογράφο Χρήστο Γαλανόπουλο. Ο Χρήστος γεννήθηκε το 1970 στη Θηριόπετρα Αριδαίας, ωστόσο από μικρή ηλικία εγκαταστάθηκε στην Έδεσσα όπου και διαμένει έως και σήμερα με την οικογένειά του. Φοίτησε στην Αθωνιάδα Εκκλησιαστική Ακαδημία όπου και μαθήτευσε, μεταξύ των άλλων, στην τέχνη της αγιογραφίας δίπλα στον Κώστα Ξενόπουλο και στην συνέχεια δίπλα στον γερό – Μελέτιο.

Η αγιογραφία ήταν το όνειρό σας ή προέκυψε στην πορεία της ζωής σας;

DSC00687Από το δημοτικό θυμάμαι ζωγράφιζα ακόμα και πάνω στα τετράδια της αντιγραφής. Με μεγαλύτερη ζέση ασχολήθηκα, και εκεί είδα πως είχα – όπως λένε χέρι -, όταν φοιτούσα στην Αθωνιάδα Εκκλησιαστική Ακαδημία.

Αρχικά με παρότρυνε ο Κώστας Ξενόπουλος δίπλα στον οποίο μαθήτευσα. Συγκεκριμένα ο Κ. Ξενόπουλος μου είχε δώσει σ’ ένα μάθημα μια άσπρη κόλλα χαρτί και μια φωτογραφία, οπότε και άρχισα να προσπαθώ να μεταφέρω τη μορφή της εικόνας στο λευκό χαρτί. Σε κάποια στιγμή, όταν η μορφή άρχισε να σχηματίζεται πάνω στη λευκή κόλλα, άρχισε να με καταλαμβάνει ένα μοναδικό συναίσθημα τ’ οποίο δεν θα μπορούσα να το περιγράψω με λέξεις. Ήταν εκείνο το συναίσθημα που βιώνει κάποιος όταν συνειδητοποιεί πως δίνει ζωή και μορφή σ’ ένα άψυχο έως τότε πράγμα.

Στην συνέχεια κάθισα (να μαθητεύσω) δίπλα στον γερό – Μελέτιο Συκιώτη, ο οποίος ήταν ο πρώτος που έφερε τη βυζαντινή αγιογραφία στο Άγιο Όρος.

Ποια υλικά και ποια τεχνική χρησιμοποιείτε;

Ως προς τα υλικά χρησιμοποιώ αυγό και ξύδι. Ως προς την τεχνική θα ήταν δύσκολο να με τοποθετήσω σε κάποια. Βέβαια, ο αδερφός μου που είναι συντηρητής με κατατάσσει στη λεγόμενη Ύστερη Παλαιολόγεια και αυτό ως προς την τεχνική των χρωμάτων και των χρωματισμών. Με άλλα λόγια ως προς τη ζωντάνια, το άπλωμα και την κίνηση των χρωμάτων.

WP_20150925_001.jpg

Εκτός από φορητές εικόνες δουλεύετε και σε τοίχο;

Ναι. Έχω δουλέψει σε τοίχο, όπως και σε μουσαμά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα δουλειάς μου πάνω σε τοίχο μπορεί κανείς να δει στο εκκλησάκι του Αγίου Βασιλείου.

 

Μέσω της αγιογραφίας αναπαράγεται το θρησκευτικό συναίσθημα; Τελικά η αγιογραφία είναι τέχνη ή δεξιοτεχνία;

Θα έλεγα πως η αγιογραφία δεν είναι μια απλή τέχνη. Βέβαια, είναι και τέχνη. Αν καθίσεις δίπλα σ’ έναν δάσκαλο θα μάθεις. Αν, όμως, έχεις κλίση και βιώματα θα πας πιο κάτω, θα χτίσεις το δικό σου μονοπάτι.

Όσον αφορά το αν αναπαράγεται το θρησκευτικό συναίσθημα θα έλεγα πως, προσωπικά, όταν ζωγραφίζω συνομιλώ, επικοινωνώ με αυτό που κάνω.

DSC00649

 

Υπάρχουν σύγχρονοι αγιογράφοι τους οποίους θαυμάζετε;

Φυσικά. Ο Δημήτρης Τσιάντας και ο Βίκτωρας Στούπκος, ο οποίος καταγόταν από τον Αρχάγγελο και είχε μαθητεύσει και αυτός δίπλα στον γερό – Μελέτιο.

Πόση επιμονή και πόσος χρόνος χρειάζεται κάποιος για να φτάσει σ’ ένα υψηλό επίπεδο στην αγιογραφία;

Νομίζω πως, πέρα από την κλήση που μπορεί να έχει κάποιος σε μια τέχνη, η λέξη που δύναται ν’ απαντήσει στην ερώτησή σας είναι ¨το μεράκι¨.

Θυμάμαι τον εαυτό μου να ζωγραφίζει ασταμάτητα μόνο με το φως μιας γκαζόλαμπας που είχα δίπλα στο καβαλέτο. Ακόμα θυμάμαι τον ήχο της φωνής, που μετουσιωνόταν σε λόγο, του γερό – Μελέτιου να μου λέει: «τι κάνεις βρε αγόρι μου, θα χαλάσεις τα μάτια σου».

Θα κάνατε δική σας σχολή;

WP_20150913_001Όχι. Είμαι αντίθετος με τον σημερινό τρόπο εκμάθησης της αγιογραφίας. Ίσως γιατί έμαθα αλλιώς, αλλά όπως προείπα η αγιογραφία δεν είναι μόνο τέχνη είναι και κάτι παραπάνω. Εγώ έζησα δίπλα στον γερό – Μελέτιο, τον έβλεπα πως κοιμάται, πως ξυπνάει, τι κάνει πριν δουλέψει, πότε του ερχόταν η όρεξη να ζωγραφίσει, πως μιλάει κ.λπ.

Δεν ξέρω αν μπορεί κάποιος να καταλάβει αυτό που λέω αν δεν το έχει ζήσει ο ίδιος του.

Χαρακτηριστικά θυμάμαι πως κάποια μέρα τον ρώτησα πως έφτιαχναν οι παλιοί τα χρώματα. Τότε μου απάντησε: «καλά δεν στο ‘χω πει;». Πήραμε τότε ένα τρακτέρ και πήγαμε πόσα χιλιόμετρα μέχρι την αμμουδιά, γιατί φημίζονταν η ώχρα του Άθου. Στη συνέχεια ανεβήκαμε πάλι πάνω, πήραμε δοχεία και χτυπήσαμε το χώμα για να φτιάξουμε το χρώμα. Ή να σας πω για τα πινέλα από μπεκατσόφτερα και πολλά άλλα..

Ο γερό – Μελέτιος δεν σου έλεγε τίποτα περισσότερο απ’ όσο ζητούσες. Όχι από τσιγγουνιά, αλλά πίστευε πως θα ζητήσεις αυτό που θέλεις να μάθεις όταν νιώσεις πως πραγματικά το έχεις ανάγκη και το χρειάζεσαι και τότε στο έδινε απλόχερα. 

Τι αισθάνεστε την ώρα της δημιουργίας;

Υπάρχει η αίσθηση της επικοινωνίας. Νιώθω πως συμπορεύομαι με αυτό που κάνω. Αυτήν την κοινή πορεία την αντιλαμβάνομαι όταν αλλάζω άποψη για το πώς θα κάνω την επόμενη πινελιά, την οποία μπορεί να την είχα αρχικά αλλιώς κατά νου και στην πορεία μέσα από τη διαρκή ανάμειξη με το έργο να την κάνω αλλιώς.

315964922183.jpg

Ποια είναι η διαδρομή για την επίτευξη του τελικού σκοπού;

Μια εικόνα πριν αρχίσει να παίρνει τη μορφή της θα πρέπει πρώτα να ωριμάσει μέσα μου. Επίσης προσπαθώ να διαβάζω και να βρίσκω πληροφορίες γύρω από τη μορφή που ετοιμάζομαι να αποδώσω, ίσως να κοιτάξω και κάποια πρότυπα. Βέβαια, όταν πρόκειται για παραγγελία εκεί η διαδικασία είναι πιο στέρεη.

Εάν έπρεπε να μας πείτε με 2 – 3 λέξεις τι είναι για σας η αγιογραφία ποιες θα χρησιμοποιούσατε;

 Διέξοδος και επικοινωνία.

 

1420842026925

Αγιογραφία σε κόλυβα.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s