Ο «κακός λύκος» των σύγχρονων πόλεων άρθρο του Τάσου Σιώνη

b2

Πάρκα στο κέντρο της πόλης λειτουργούν όχι μόνο σαν ανάσα πρασίνου, αλλά και σαν πόλοι ξεκούρασης, αναψυχής και παιχνιδιού.

Όλοι μας έχουμε μεγαλώσει με παραμύθια όπου πρωταγωνιστεί ο «κακός λύκος» και ίσως να χρησιμοποιήσαμε το μύθο προκειμένου να συνετίσουμε μικρά άτακτα παιδιά.

Τους προηγούμενους αιώνες και κυρίως στις αγροτικές-κτηνοτροφικές κοινωνίες που περιστοιχίζονταν από δάση ο λύκος πράγματι αποτελούσε έναν ρεαλιστικό κίν δυνο που απειλούσε την ασφάλεια του κάθε μικρού παιδιού.b3

Ελεύθεροι χώροι με τόλμη και φαντασία…. τα παιδιά και οι έφηβοι έχουν τον τρόπο τους να διασκεδάζουν.

 

Σήμερα ο λύκος το γνωστό μας άγριο θηλαστικό τείνει προς εξαφάνιση και ίσως πολλά παιδιά να μην έχουν την τύχη να το δουν από κοντά. Ο «κακός λύκος» όμως δεν εξαφανίστηκε από τις σύγχρονες πόλεις, υπάρχει και απειλεί όλα τα παιδιά, απλώς μεταμορφώθηκε στο κατά τα άλλα οικείο αυτοκίνητο.b4

Ποδηλατόδρομοι ….. παντού….και για όλους!

Οι πόλεις που σχεδιάστηκαν για να εξυπηρετούν τον πολίτη, τον άνθρωπο έχουν παραδώσει το ζωτικό τους χώρο στα αυτοκίνητα που αναπτύσσονται ως ανεξέλεγκτος καρκίνος. Άραγε ποια μητέρα νοιώθει ήσυχη να αφήσει το παιδί της ελεύθερο να παίξει, να τρέξει, να εξερευνήσει, να κοινωνικοποιηθεί, να αγαπήσει τις γειτονιές της πόλης μας χωρίς να έχει το φόβο του αυτοκινήτου; Ή πόσοι από εμας δεν έχουμε ακούσει την φράση, «πρόσεχε αυτοκίνητο».b6

Ασφαλείς διαδρομές που οδηγούν τα παιδιά από το σπίτι στο σχολείο και αντίστροφα

Η καθημερινότητα και η δύναμη της συνήθειας ,αποτελούν ανασταλτικό παράγοντα στην εξέλιξη, όμως η κοινωνία μας ,βρίσκεται μπροστά σε μια μοναδική ευκαιρία αλλαγής νοοτροπίας και στάσης ζωής. Η Δημοτική αρχή βρίσκεται μπροστά σε μια πρόκληση σε μια ιστορική ευκαιρία όπου χρειάζεται ισχυρή πολιτική βούληση προκειμένου να αλλάξει την όψη της  πόλης.

Παιδική χαρά σημαίνει φυσικά υλικά και δυνατότητα επέμβασης των παιδιών στο χώρο.

Ήδη ο πεζόδρομος και το έργο ανάπλασης των ποταμοβραχιόνων δημιούργησε  ένα ενιαίο δίκτυο οικολογικών και  πολιτιστικών διαδρομών, με την συνένωση και ενοποίηση των χώρων αναψυχής και ψυχαγωγίας, των ελεύθερων χώρων και πεζοδρόμων, των ιστορικών και αρχαιολογικών τόπων, των μνημείων πολιτιστικής κληρονομιάς, των περιαστικών και αστικών χώρων πρασίνου.b1

Σήμανση που όχι μόνο ορίζει χαμηλά όρια ταχύτητας αλλά και υπενθυμίζει στους οδηγούς να δίνουν προτεραιότητα στα παιδιά.

 

Ενώ η συνεργασία του πανεπιστημίου Χάρβαρντ (Martha Schwartz), Αριστοτέλειου πανεπιστημίου (Ι. Τσαλικίδη) παρουσίασε το στρατηγικό σχέδιο  μιας φιλόδοξης πρότασης για τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη της Έδεσσας. Το σχέδιο προβλέπει

* Η κατασκευή νέου πρότυπου γηπέδου.

* Η δημιουργία πλατείας Σταδίου, στη θέση του παλαιού γηπέδου, στην καρδιά της πόλης.

* Σειρά επεμβάσεων αστικού, πολιτιστικού και επιχειρηματικού χαρακτήρα, σχεδιασμένη από τη Μάρθα Σουόρτζ, που αναδεικνύει την ταυτότητα της πόλης (φύση, νερό, κεράσι).

* Νέο δίκτυο πεζοδρόμων, που θα δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για αύξηση επισκεπτών και οικονομική ανάπτυξη της αγοράς.

* Ποταμοβραχίονες που διασχίζουν την πόλη και τα πάρκα της, αποκτούν θέμα (πολιτισμός, φύση, ιστορία πόλης) και τελικά αλλάζουν την καθημερινότητά της.

* Ανάδειξη της κοιλάδας του ποταμού Εδεσσαίου, δημιουργώντας στο μήκος της πλήθος διαφορετικών δραστηριοτήτων (καταρράκτες Αγρα, ενέργεια, ιχθυοκαλλιέργεια, κεράσι, αναψυχή, πολιτισμός, αθλοπαιδιές).

* Ανοιχτό Διαχρονικό Μουσείο πόλης στο Βαρόσι (παραδοσιακή συνοικία) και Πολυχώρος Πολιτισμού.

* Σύνδεση του αρχαιολογικού χώρου Λόγγου, στη βάση του βράχου όπου είναι χτισμένη η Εδεσσα, με το «φρύδι» της πόλης, μέσα από μια ιδιαίτερα εμπνευσμένη φουτουριστική κατασκευή. Ενοποιεί την πόλη «άνω» με την υποκείμενη πεδιάδα.

**Βιοκλιματικός οικισμός 300 στρεμμάτων με διώροφες κατοικίες, ξενώνες και συνεδριακές αίθουσες.

* Διαδραστικό πάρκο «Κήποι του Μίδα», όπου θα φιλοξενούνται δραστηριότητες αειφορίας, ενέργειας, περιβάλλοντος, εκπαίδευσης, ιστορίας, πολιτισμού, παράδοσης και αναψυχής.

b5

Πλατιά πεζοδρόμια….ακόμα κι αν αυτό σημαίνει λιγότερες λωρίδες για τα αυτοκίνητα.

 

Η έγκριση 2,4 εκ ευρώ για τη βιώσιμη ανάπτυξη από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ,αποτελεί το πρώτο βήμα υλοποίησης ενός μεγαλόπνοου σχεδίου που έχει στόχο να αλλάξει συνήθειες και νοοτροπίες, αρκεί μόνο να συνειδητοποιήσουμε το μέγεθος της ευκαιρίας.  Η διαμόρφωση μιας πόλης φιλικής προς τα παιδιά είναι εξ ορισμού , φιλική προς  όλους τους πολίτες.

ΤΑΣΟΣ ΣΙΩΝΗΣ

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s